اخبار

دبیر کارگروه طرح های کلان ملی: امروز از نظر ساختار و دستورالعمل ها در بهترین وضعیت ممکن هستیم

دبیر کارگروه  طرح های کلان ملی: امروز از نظر ساختار و دستورالعمل ها در بهترین وضعیت ممکن هستیم
در هجدهمین جلسه شورای عالی عتف، معاون اول رئیس جمهور از عملکرد دبیرخانه شورای عالی عتف تقدیر کرد. این موضوع بهانه ای برای گفتگو با دکتر سیدمهدی سجادی فر، دبیر کارگروه طرح های کلان ملی دبیرخانه شورای عالی عتف شد. دکتر سجادی فر در مورد اقدامات انجام شده در حوزه فعالیت خود توضیحاتی ارائه داد و گفت: تلاش شبانه روزی افراد، کارشناسان و کارگروه ها در دسترسی به این عملکرد مثبت تاثیرگذار بوده است.

مهدی سجادی فر، در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی عتف، درباره مجموعه فعالیت هایی در دبیرخانه که به تدوین دستورالعمل طرح های کلان کشور  و تصویب آن در جلسه هجدهم شورای عالی عتف منجر شد توضیحاتی ارائه کرد و گفت: از اسفند 92، که مصوبه شورای پانزدهم آمد و جلب حمایت 50 درصدی را برای طرح های کلان تکلیف کرد، در دبیرخانه کارگروهی 7 نفره ایجاد شد وکار ما شروع شد.  او ادامه داد: این کارگروه، ترکیبی از 4 نفر عضو حقوقی و سه نفر عضو حقیقی است که  از افراد متخصص در زمینه طرح مربوطه انتخاب شده اند. سجادی فر تاکید کرد: اعضای حقوقی، شامل دستگاه سفارش دهنده، کمیسیون تخصصی و سازمان برنامه بلافاصله از طریق مکاتبه، ملزم به معرفی نمایندگانی برای تشکیل کارگروه مربوط به هر طرح کلان شدند. اما برای سه نفر عضو حقیقی، موضوع دشوارتر بود.

سمپوزیوم جهت شناخت و تعامل اعضای حقیقی کارگروه ها تشکیل شد

دبیر کارگروه طرح های کلان دبیرخانه شورای عالی عتف در ادامه در مورد روند انتخاب سه عضو حقیقی کارگروه هر طرح کلان گفت: از اعضای هیئت علمی دانشگاه های کل کشور، حدود 303 نفر شناسایی شدند و از آن ها دعوت شد تا در 12 خرداد 93، در یک سمپوزیوم شرکت کنند. او ادامه داد: این سمپوزیوم با هدف گرد هم آوردن این افراد و ایجاد تعامل بین آنان و بین کمیته های طرح های مختلف ایجاد شد. سمپوزیوم به این دلیل بود که این افراد همه گرد هم بیایند و به طور عمومی و کلی با طرح های کلان آشنا شوند. سجادی فر در ادامه گفت:  هدف ما از این گردهمایی این بود که اعضای حقیقی کارگروه های 7 نفره را بتوانیم مشخص کنیم و اعضای این کارگروه ها بتوانند یکدیگر را شناخته و تعامل لازم را داشته باشند.

سجادی فر ادامه داد: قدم بعدی، ارائه گزارش کمیته های هر یک از طرح کلان در زمینه داوری این طرح ها بود که تا زمستان 93 به طول انجامید ئ نتایج این گزارش ها منجر به بازبینی در مفاهیم 14 طرح شد و در بقیه طرح ها نیز تغییراتی ایجاد شد.

دستورالعمل کمترین چالش را حین تصویب در شورای عالی عتف داشت

سجادی فر در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی عتف، در مورد تدوین دستورالعمل طرح های کلان به برگزاری سه سطح جلسات کارشناسی و تصمیم گیری اشاره کرد و گفت: علاوه بر کارگروه ها و کار کارشناسی آن ها که نمایندگان دستگاه ها و اعضای شورای عالی عتف نیز حضور داشتند، جلساتی در سطح نماینده، معاون وزیر و خود وزرا برگزار شد و تمام دستگاه ها در روند تدوین دستورالعمل مشارکت داشتند و همین موضوع چالش حین تصویب را به حداقل میزان ممکن رساند که البته حاصل تلاش چندین ماهه شبانه روزی افراد، کارشناسان و کارگروه ها بود.

او در پاسخ به این سوال که دبیرخانه به جز هماهنگی و اجرای امور در روند تدوین دستورالعمل، در سایر حوزه های جاری چه نقشی داشته است، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: از همان ابتدای کار، در سال 92، کارگروهی در دبیرخانه ایجاد شد که به طرح های کمک می کرد چگونه اسناد استراتژیک خود را تنظیم کنند و به زبان ساده تر به نقشه راه برسند. او افزود: تا به حال سه طرح کلان، نقشه راه خود را تدوین کرده اند و بقیه طرح ها نیز در حال تدوین آن هستند.

او ضمن اشاره به مصوبه اخیر شورا که نقش دبیرخانه را در روند انتخاب کمیته راهبری، کمیته نظارت، مجریان طرح و سایر موضوعات مربوط به طرح های کلان رسمی تر می کند، گفت: در کارگروه مذکور، نماینده سازمان برنامه و نماینده دستگاه سفارش دهنده، مدیر طرح برنامه و دبیر کمیسیون مربوطه و دبیر شورای عالی و قائم مقام و دبیر کارگروه نیز هستند و این افراد سند استراتژیک هر طرح را تایید می کنند و تایید این موضوع، تایید شورای عالی نیز تلقی می شود.

او ضمن تاکید به تخصصی بودن روند ارزیابی طرح های کلان، گفت: دبیرخانه در همه زمینه های تخصص کافی را ندارد و برای همین با قراردادهایی از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی و تخصص آن ها استفاده می کنیم بر کمیته نظارت هر طرح نیز نظارت اعمال می کنیم.

مهم ترین مسئله طرح های کلان تخصیص اعتبار است

او مهم ترین مسئله مربوط به طرح های کلان را تخصیص اعتبار دانست و گفت:. اگر اعتبار با مکانیزم طراحی شده در دستورالعمل در دبیرخانه تزریق شود، مثل روحی است که به یک کالبد بی جان دمیده می شود. او ادامه داد: امروز از نظر ساختار و دستورالعمل ها در بهترین وضعیت ممکن هستیم.

 سجادی فر، وضعیت تحقیقاتی کشور را به یک درخت تشبیه کرد و گفت: هدف این بوده است که درخت تحقیقاتی که در کشور موجود است را به شکلی سرو سامان دهیم که در هر لحظه بدانیم هر گروه و طرح تحقیقاتی در چه بخشی از این نقشه ایستاده اند. آرزوی ما هم این است که تخصص های مختلف در بخش های مختلف کشور شناسایی شوند و سرفصلی از نیازمندی ها مطابق اولویت ها تعریف شوند. او ادامه داد: اگر نیازهای پژوهشی کشور در ارتباط با عرضه قرار گیرند می توانیم امیدوارم باشیم که همه پایان نامه های دکتری در مسیر طرح های کلان قرار گرفته و بتوانند حمایت فکری و مالی لازم را دریافت کنند. به این صورت بستر علمی لازم برای بهره برداری از ظرفیت ها و سرمایه گذاری های بین المللی نیز مهیا می شود

۵ دی ۱۳۹۴ ۰۹:۴۳
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۶,۶۳۷